NyhederArtiklerLøb/eventsBillederProfilerDebatGæstebogOrganisationAR-Cup
Velkommen til AdventureRacing Denmark - Tirsdag den 25. september 2018

Tilbage til events

Brugerlogin

Brugernavn

Kodeord

Ny bruger | Login >

Tre hurtige til at komme i gang med AR
Af Thure Kjær

Det at stå ved startlinien til et adventurerace er allerede en lille sejr. Fordi forud for starten ligger et stort stykke arbejde i at samle et hold, finde udstyret og få det klart og samtidig forberede sig fysisk.

Klik på billedet for at læse mere...

Denne artikel indeholder tre nøgler til at komme til startlinien og videre til målstregen.

 

Deltagelse i dit første adventurerace starter på to måder:

 

A) Du finder et løb, som du vil deltage i - og skal så have fundet et hold at køre med.

B) Du samler eller kommer med på et hold og skal så lede efter nogle løb at deltage i.

 

Hvis du er i den første situation (A), er der tre opgaver, du skal klare:

  1. Du skal finde et hold
  2. Du skal have udstyret klar
  3. Du skal være i form til løbet.

 

Før du tager fat i nogle af de tre problemer, skal du starte med at læse løbets hjemmeside grundigt igennem og få svar på alle dine spørgsmål om løbet. Du skal som minimum vide:

 

  • Hvor mange deltagere skal der være på holdet.
  • Skal holdet være af forskelligt køn
  • Hvad er løbets distance (også de enkelte discipliner).
  • Hvad er den forventede vindertid.
  • Er der en cut off-time (en tid hvor løbet bliver indstillet)
  • Hvad indeholder udstyrslisten
  • Skal der lejes/lånes udstyr.

 

Hvis ikke alle disse oplysninger er tilgængelige på hjemmesiden, skal du ringe/maile løbsarrangøren I GOD TID, så du ikke får en overraskelse to dage før løbets start.

 

1. At finde et hold

 

Når du skal finde et hold er det vigtigste at finde nogle personer, som har de samme ambitioner for løbet som dig. Det er ikke afgørende at I er i samme fysiske form, men hvis én vil køre for at vinde og de to/tre andre kører for at gennemføre er det dømt til at blive en dårlig oplevelse for jer alle. Du finder holdkammerater ved at gå ind på de danske adventurehjemmesiders online-forummer og a) svare på en "holdkammerat søges"-post eller b)selv poste en meddelelse.

I nogle tilfælde har løbet også et forum, hvor du kan henvende dig og endelig kan du altid skrive til arrangøren og høre om de er blevet kontaktet af andre, som søger en holdkammerat.

Udover ardk.dk kan du også benytte dig af f.eks løbehjemmesiden http://www.dourun.dk der også har et forum om Multisport.

 

2. At have udstyret klar

 

Her er der ingen omveje. Hvis du ikke har en mountainbike og skal bruge en mtb til løbet, kan du ikke køre løbet. Til gengæld behøver du ikke købe en cykel der koster det samme som en Bentley. En udmærket begynder-mtb koster mellem 6000,- og 8000,- kroner. Pas på med at købe brugte cykler, hvis du er uerfaren, da der er mange fuskere på brugtmarkedet. Ved at købe hos en cykelhandler, får du kompetente svar på dine spørgsmål, og så er det ellers op til dig selv at prutte om prisen.

 

For resten af udstyret gælder en gylden regel som det er dumt at afvige fra: KØR ALDRIG MED UAFPRØVET UDSTYR.

Om det er løbesko, rygsæk, en jakke eller bare et par handsker så skal du kende dit udstyr grundigt før du kører med det. Hvis du ikke ved hvor og hvornår din sko, rygsæk, bukser og andet gnaver og generer, så kan du stå med en ubehagelig overraskelse midt i et løb. Og der er kun én måde at finde ud af det på: Træn med ustyret på. Det vil sige: Løb og cykel med rygsækken på. Rygsækken giver ømme nedre rygmuskler når du cykler med den og du kan kun vænne kroppen til det, ved at udsætte den for det.

 

3. At være fysisk klar

 

Lad være med at træne for meget i måneden op til løbet. Alt for mange crash-træner store mændger lige op til løbet og pådrager sig derfor en overbelastningsskade, som gør at de ikke kommer til start.

 

Dit udgangspunkt for træning bør være løbets distance. Husk på at intensiteten til løbene ikke er høj og derfor er det udholdenheden der skal i fokus. Min vurdering er at hvis du kan cykle små fire timer i træk uden at være helt smadret og løbe en time i træk uden at blive skadet, skal du nok komme i mål.

 

Husk på at der er skift mellem alle disciplinerne. Det betyder, at holdet har mulighed for at strække ud, drikke og spise og lægge planen for næste del af løbet.

 

Det er ikke den fysiske form, der knækker de fleste nybegyndere. Det er at de lægger for hårdt ud, glemmer at spise eller ikke har tilstrækkeligt tøj med, så de går kolde. Og så at de ikke kan komme sig over de nederlag som alle nybegyndere kommer ud for.  Vi ser gang på gang at et hold toptunede atleter med det dyreste udstyr stiller til start og går efter sejren i deres første race. Og vi griner af dem hver gang de glemmer deres hjelme ved en post, taber kortet eller kommer op at skændes fordi de bliver frustrerede over at tabe tid.

 

Tag jeres tid, sørg for at have overblik over alt jeres udstyr og mad og koncentrer jer om at hele holdet er med.

 

Orientering og rollerne på holdet kan du læse om i artiklen Nøgleroller på et adventurehold.

 

Hvis du er i den anden situation (B), vi lagde ud med, står du over for to opgaver før dit første løb:

 

  1. ...
  2. Holdet skal have udstyret klar.
  3. holdet skal være i form til løbet.

 

De to knuder har vi løst, og derfor står du med den store udfordring som, ligger i at være på et hold. Dem kan du læse om i artiklen Nøgleroller på et adventurehold.

 

Hvis der er et område du ikke har fået belyst eller hvis du har spørgsmål omkring sporten, kan du altid benytte dig af ardk.dk's debatforum.

Held og lykke med sporten...

Udviklet af Peritus IT - © Copyright 2006