NyhederArtiklerLøb/eventsBillederProfilerDebatGæstebogOrganisationAR-Cup
Velkommen til AdventureRacing Denmark - Tirsdag den 25. september 2018

Tilbage til events

Brugerlogin

Brugernavn

Kodeord

Ny bruger | Login >

Discipliner i dansk AR.

Discipliner i dansk AR.

Navigation, MTB/cykling, Løb/trekking, Bike & Run, Padling, Rebaktiviteter, In-line og Skifte-zone. Alle sammen typiske discipliner i dansk AR.

- Navigation.
Den vigtigste disciplin af alle. På alle løb skal man selv finde vej frem ved hjælp af forskellige korttyper.
2 cm, 4 cm og o-løbs kort er mest brugt i de danske løb. Til tider finder løbslederne det sjovt at uddele turistkort der adskiller sig meget fra de rigtige kort.
Man skal kunne læse disse forskellige korttyper, samt udtage koordinater og indlægge og udtage retninger ved hjælp af kompas.

- MTB/cykling
Mountain bike er en meget brugt disciplin på alle de danske løb. Den giver kilometer og kan veksle imellem terræn og landevej. Dog cykles der desværre tit på landevej i de danske løb.
Der er stort set altid orientering med i denne disciplin. Det kan være en fordel at arbejde med ting som at cykle i kæde, bruge træksystemer, beskytte navigatøren og indtage energi/mad samt vand på cyklen.
Det er vigtigt at man kender sin cykel. Arbejd med slangeskift, kædeskift, bremsere og brug ikke en cykel du ikke har cyklet på før. Din cykel bruger du meget tid på under de danske løb – så i skal bare kende hinanden 100% (altså dig og din cykel).

- Løb/trekking
Løb er også en måde at komme frem til en post på, men er også en del af discipliner som o-løb. Der løbes meget på landevej i de danske løb. Men derfor skal der stadig trænes terræn, da man til tider møder den hårde danske natur, som vi faktisk kan finde mange steder i Danmark.
Der løbes primært med et o-kort i hånden, hvilket kan være en god idé at træne. Prøv f.eks. at løbe med et Anders And blad næste gang du træner. Det er ikke altid lige let at holde fokus på kort/Anders And bladet når man løber – og slet ikke i terræn.
Team Eventyrsport har et godt råd vedr. løb: Vaseline.
Vaseline er den mandlige løbers bedste ven. Bruges tit i skridtet, armhuler og på brystvorter. Brystvorter kan blive ømme under løb og kan også forebygges med f.eks. at beskytte dem med et stykke sportstæpe eller lign.

- Bike & Run.
Transport disciplin hvor ca. halvdelen af holdet har cykler, og den anden halvdel løber. Her kan skiftes efter behov. Det er vigtigt at finde en rytme i form af f.eks. en løbetid, hvor holdet har besluttet en løbetid der er afprøvet under træning. Når der er ca. 30 sek. tilbage af løbetiden, sætter cykellisten farten op og cykler så langt frem som muligt på 30 sek. Herefter ligges cyklen, samt evt. en varm jakke til at cykle i, taske og cykelhjelm til løberen der nu løber bagved, der nu skal cykle lidt på cyklen. Denne disciplin er god at træne, da der er mange muligheder at udføre denne disciplin på i forhold til vejr og distance.

- Padling.
Discipliner som kajak, kano og diverse bådtyper kan indgå i et AR. Her er det vigtigt at træne de forskellige færdigheder i først og fremmest kano og kajak. Makkerredning samt korrekt tag med paddel/pagaj er vigtige elementer i denne disciplin. At træne i robåd er måske ikke nødvendigt, men det er dog set som disciplin i et enkelt dansk AR. Det samme er luftmadras padling, hvilket ikke blev noget hit.

- Rebaktiviteter.
Discipliner som rapelling, prussik, tovbaner og via feretta bruges tit i danske løb. Træn derfor teknikken i rapelling, samt få kendskab til brugen af klatre udstyr og skab tryghed herom. Det er en klar fordel af have prøvet disse ting før, gerne i højder og med forskellige forhindringer.
Kend jeres styrker og svagheder i disse discipliner.

- In-line.
En sjælden disciplin i danske løb. Disciplinen hittede på et tidspunkt hvor moden inden for in-liners eksploderede i Danmark. En del løb havde denne disciplin med, men fjernede den igen da løberne brokkede sig over denne nye og svære disciplin. Heldigvis er disciplinen ikke helt væk og kan stadig findes i nogle danske løb. Her skal man overveje om man skal løbe og træne på speedskaters (5-6 hjul) eller på fitnessskaters (4 hjul). Fitnesskaters er nemme at løbe på frem for speedskaters, der derimod kommer lettere op i fart, hvilket altid er en fordel i en konkurrence som AR.
Sikerhedsudstyr skal der også tages stilling til. Der findes hold der ikke bruger andet end hjelme, hvilket kan være en stor ulempe hvis man ikke har 100% kontrol over sine skøjter. Håndledsbeskyttere kan anbefales.

- Skifte-zone
Skifte-zonen er også en vigtig disciplin, hvor der kan vindes mange minutter. Når man kommer ind i en skifte-zone hvor man f.eks. skal skifte fra løb til cykling, kan man let falde i ”medlidenheds-fælden” hvor man lige skal bruge lidt tid på at skifte tøj, sko, spise mad og hygge lidt om sig selv. Her er det vigtigt at komme hurtig ind i zonen – og hurtigt ud igen. Mad kan spises på cyklen.
Denne disciplin skal også trænes, da det er vigtigt at alle ved hvad de har af opgaver i skifte-zonen.

- Diverse opgave.
Bueskydning, øksekast og salon riffel er ikke ting der trænes så tit, men er opgaver man kan støde på under vejs. Har man en bue, økse eller en riffel, kan man jo altid hygge sig med disse. Men det er ikke så tit at man har muligheden for at træne disse discipliner.
Gåder og tænkeopgaver kan også forekomme. Her er der ikke andet at gøre, end at finde den almene viden frem og håbe at der er en klog person på holdet.
Svømning og dykning er også discipliner man ser på forskellige løb. Her er det selvfølgelig vigtigt at man kan svømme. Hertil er svømning også en god træning.
Tømmerflåde, sivbåde og andre selvkonstruerende flydende transportmidler kan forekomme. Her har spejdere og sejlere en fordel, da der skal bindes mange forskellige knuder der kan holde. Knuder kan trænes en aften efter træning.
Der er ikke grænser for hvad man kan opleve på et dansk AR. Af underlige opgaver kan nævnes: stegning af fisk, kast med håndgranat attrap, regnestykker mm.

Udviklet af Peritus IT - © Copyright 2006